De muur voor een nieuwe generatie

oktober 19, 2009 at 9:07 am Plaats een reactie

Met een zachte plof landt ‘De Groene’ op mijn deurmat. Niets vermoedend trek ik het plastic omhulsel los. Donderdag opinieblad dag. Ik neem een slokje koffie en werp een eerste blik om de cover te pijlen. Door de afbeelding op de cover besef ik dat 6 november met rassé schreden dichterbij komt.
De ‘extra dikke special over 20 jaar na de val’, ligt voor me. Een overbekende foto van spijkerbroeken jongeren wijdbeens op de muur geeft mij een inmiddels vertrouwd gevoel. Pakweg een jaar geleden had ik dit blad met gematigde interesse doorgebladerd tijdens mij ontbijt en de herinneringen over de inhoud met het douchewater van me afgespoeld.
Maar nu sla ik gretig de pagina’s om. Wanneer ik de foto’s bekijk van een bomvol en uitgelaten Berlijn in november 1989, hoor ik de menigte ‘Wir sind ein volk’ scanderen. Ik voel de opluchting van zowel Oost als West. Omdat ik nu enigszins begrijp hoe het geweest moet zijn om in een stad, of land, of beter: Europa, gewoond te hebben dat verdeeld is door ideologie en beton.
Natuurlijk, ik kan me alleen een voorstelling maken van het verleden. Door het bezoeken van de plekken waar het allemaal heeft plaatsgevonden en het spreken van de betrokken, in het Duits zo mooi aangeduid als ‘zeitzeugen’ en alle feiten op een rij, heb ik een redelijk genuanceerd beeld gevormd van de achtergrond van de muur.
Het feit dat ik als Europeaan geen persoonlijke herinneringen meer heb aan het verdeelde Duitsland, is tegenwoordig niet langer meer een uitzondering. ‘Alweer een hele generatie Berlijners is opgegroeid zonder de 45,3 kilometer lange antifaschistischer Schutzwall (…)’ zo leidt de Groene het nummer over de muur in. En gelijk heeft de redactie, want langzaam maar zeker zal de val van de muur geschiedenis worden. Ook in Duitsland zullen de herinneringen vervagen.
Maar voorlopig is het zover nog niet. Aan alles is te merken dat het verleden van de muur nog vers is. Dat het leeft, dat merk je in de media en musea, die reeds begonnen zijn de collectieve herinnering van 20 jaar geleden aan het grote publiek te presenteren. Maar je merkt het ook in de stad zelf waar duizenden toeristen in een trabantje willen rijden en een laatste stukje muur kopen.
Alle aandacht voor het herdenken van 20 jaar val van de muur, geeft aan hoe belangrijk dit moment was. Voor Duitsland, maar ook voor ons als Nederlanders. Daarom moeten we ook de nieuwe generatie deelgenoot maken van de gebeurtenissen in 1989. Want één geschiedenis maakt één gemeenschap. En dat is wat Europa nodig heeft.

Entry filed under: Uncategorized. Tags: .

Timmermans blogt over Berlijn Ook na de val van de Muur, zal de Muur niet vergeten worden

Geef een reactie

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


oktober 2009
M D W D V Z Z
« Jul    
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  

