De sprong naar vrijheid

juli 9, 2009 at 10:48 am Plaats een reactie

door: Lucia Admiraal

De Berlijnse muur. Meteen denk ik aan de wereldberoemde foto van de Oost-Duitse soldaat die in 1961 al tijdens de bouw van de muur de sprong naar het Westen waagde, symbool voor de scheiding die nog 28 jaar zou voortduren. Mijn beeld van het gescheiden Duitsland is beperkt. 1989 is lang, maar tegelijk ook nog zo kort geleden. Ik vraag mij wel eens af waarom het gerommel om Duitsland zo lang heeft geduurd. Het lijkt wel alsof Duitsland tot aan die Wende in de greep is geweest van zowel de Tweede Wereldoorlog als de Koude Oorlog. En Berlijn, herrezen uit de as van 1945, kon na 1989 weer aan een soort nieuwe start beginnen.

BerlinXWall

Mijn kennis over de DDR is beperkt en vooral negatief. Ik denk aan films als Das Leben der Anderen en Good Bye Lenin, waarvan de eerste de terreur van de Stasi liet zien en mijn beeld niet heeft gewijzigd . De DDR roept dan bij mij woorden op als ordelijk, streng, armoeding en saai. Good Bye Lenin plaatste het onderwerp voor mij echter wel in een ander daglicht, met veel humor. Voor velen moet de communistische staat juist structuur, veiligheid en houvast hebben geboden, zoals bij de  moeder van de hoofdpersoon in de film.  Lage prijzen, hard werken en voor iedereen een Trabbi.

Uit mijn kennis over de periode 1961-1989 kan ik opmaken dat de Berlijnse muur voor generatie ‘89 ook echt geschiedenis is geworden. Het is nu moeilijk voor te stellen dat nog geen twintig jaar geleden Europa zo verdeeld was, terwijl ‘Europa’ nu een begrip is, wat steeds belangrijker lijkt te worden. Met veel vragen vertrek ik dinsdag naar Berlijn. De muur was een letterlijke scheiding, maar wat is er overgebleven aan denkbeeldige grenzen? Zijn Oost en West 20 jaar na hereniging samengegroeid of is de deling nog heel duidelijk zichtbaar en voelbaar in de stad? Hoe gaan de inwoners van de stad met het verleden om en wat is hun visie op de toekomst? Antwoorden op deze vragen hoop ik te vinden volgende week.

Entry filed under: Uncategorized. Tags: .

Het eerste slachtoffer van de Muur Heimwee naar Ampelmann en Trabantjes

Geef een reactie

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


juli 2009
M D W D V Z Z
« Jun   Okt »
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  

