Twee werelden in één stad

juli 9, 2009 at 12:45 am Plaats een reactie

Ons werd gevraagd wat onze verwachtingen zijn van de trip naar Berlijn. Om te beginnen merkte ik een aantal jaar geleden op dat er vaak, vooral onder de wat ouderen, nogal een vijandige sfeer was tegenover Duitsers door de Tweede Wereldoorlog. Dit kwam soms tot uiting in sportwedstrijden. Zo was er vaak enorme rivaliteit als Nederland en Duitsland tegen elkaar moesten voetballen.

Sinds ik ben gaan studeren heb ik gemerkt dat de beeldvorming over Duitsland steeds positiever is geworden. Zo hoorde ik vooral veel mooie verhalen over het uitgaansleven in Berlijn. Nieuwsgierig door deze verhalen ben ik in maart een weekendje naar Berlijn geweest. Het werd een legendarisch weekend. Behalve het mooie uitgaansleven viel mij telkens op als ik door Berlijn liep dat er zoveel geschiedenis uit een kort verleden is.

Zo loop je over straat en zie je opeens een lijn over de weg lopen. Daar heeft “De Muur”  gestaan,  tot bijna twintig jaar geleden. Een stad die abrupt werd gescheiden door een muur. Twee totaal verschillende werelden in één stad. Moeilijk te bevatten voor mensen die deze tijd niet bewust hebben meegemaakt. Ik wilde meer te weten komen over deze periode maar helaas verbleef ik er maar een weekend. In de nabije toekomst wilde ik er graag weer heengaan en toen kwam deze gelegenheid! Ik ben erg benieuwd naar alle verhalen van de mensen die de tijd van “De Muur” hebben meegemaakt en hoop er veel van te leren.

Folkert-Jan Arnold

Entry filed under: Uncategorized. Tags: .

Alleen de vogels…. Het eerste slachtoffer van de Muur

Geef een reactie

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


juli 2009
M D W D V Z Z
« Jun   Okt »
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  

