Oost-Duitsland in de beeldvorming

juli 6, 2009 at 3:03 pm Plaats een reactie

Het is 28 graden, zonnig en ik zit op een balkon met 2 vrienden moeizaam avondeten naar binnen te werken. Toevallig hadden we het net over de geweldige uitdrukking ‘voetbal is een spelletje van 11 tegen 11, en uiteindelijk winnen de Duitsers’. Ik vond dit wel een mooie aanleiding om mijn vrienden, die net als ik zijn ze geboren in 1989, te vragen wat zij nou eigenlijk voor beeld van de DDR hebben. De eerste, een life, science and technology student, zegt simpelweg: pauper. De tweede, een politicologie student, stelt het iets genuanceerder en vergelijkt het vooral met West-Duitsland, maar uiteindelijk komt ook bij hem het woord pauper naar voren. De eerste verteld me zelfs dat zijn familie in West-Duitsland de term Oost-Duitsland gebruikt als synoniem voor iets krakkemikkigs . Ik ben geen kei in Duits, maar ik kan me voorstellen dat het dan klinkt als ‘ah das ist richtig Ost-Deutschland!’. Een huisgenoot van me die uit Twente komt vertelde me laatst iets soortgelijks. Iets van slechte kwaliteit krijgt daar de uitdrukking ‘DDR kwaliteit’.
Echt positief is het dus niet. Bij mij is het niet veel anders, het woord pauper komt ook bij mij als eerste naar boven. Het kan eraan liggen dat we alledrie studenten zijn en dus nogal eens met het woord pauper in aanraking komen (het is een gangbare term binnen de studentenwereld), maar het kan ook zijn dat onze generatie nou eenmaal dit beeld van Oost-Duitsland heeft. Maar misschien levert zelfs dit negatieve beeld iets op. Om maar in de voetbalsferen te blijven: ‘elk nadeel heb z’n voordeel’.

Entry filed under: Uncategorized. Tags: .

Debat Frans Timmermans en Geert Mak Alleen de vogels….

Geef een reactie

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


juli 2009
M D W D V Z Z
« Jun   Okt »
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  

