Alleen de vogels….

juli 6, 2009 at 4:19 pm 2 reacties

door: Eveline van Rijswijk

Ooit was de Berlijnse muur de scheidslijn tussen ‘Oost’ en ‘West’. Ik ben geboren niet lang voordat de muur viel. De scheidslijn, de twee werelden en de uiteindelijke val ken ik dus alleen dankzij documentaires, films en geschiedenislessen op school. Er is daarnaast een lied – nog vaak op de radio te horen – waar ik meteen aan denk als de muur ter sprake komt. Dat lied is ‘Over de muur’ van Klein Orkest, in 1984 uitgebracht. ‘Over de muur’ brengt voor mij telkens weer de situatie ten tijde van de muur tot leven.

Als meisje van een jaar of veertien begreep ik het lied denk ik voor het eerst. Ik wist inmiddels dat er een muur had gestaan en dat met de val van die ene muur ‘het einde van de Koude Oorlog’ een feit was. Tijdens geschiedenislessen was bovendien duidelijk geworden wat er zich in beide werelden afgespeeld had. Dankzij ‘Over de muur’ begreep ik pas echt de absurditeit van de situatie. Vooral de vogels uit het lied zorgden hiervoor: ‘En alleen de vogels vliegen van Oost- naar West-Berlijn, worden niet teruggefloten, ook niet neergeschoten…’ Het idee dat je niet van Oost- naar West-Berlijn mocht en andersom, kwam mij als veertienjarig meisje al over als vreemd en vooral ook achterlijk. Opgegroeid met het idee dat je vrij bent om overal naar toe te reizen, leek ‘Het IJzeren Gordijn’ een bijna middeleeuws relict. Ook mijn beeld van ‘Oost’ en ‘West’ is grotendeels beïnvloed door de tekst die Harrie Jekkers zong. ‘Oost’ stond voor mij gelijk aan onvrijheid, massaliteit en het blinde geloof in het communisme. Of, zoals Jekkers zong: ‘Maar wat is nou een heilstaat, als er muren omheen staan?Als je bang en voorzichtig met je mening moet omgaan?’ ‘West’ stond voor alles wat ‘Oost’ niet had en alles kon, van peepshow tot gokken. Ooit dacht ik dat ‘Over de muur’ vooral een aanklacht was tegen de muur en daarnaast flink commentaar gaf op de communistische heilstaat. Toen ik later beter naar de tekst ging luisteren, begreep ik pas dat er ook een kritische noot bij ‘West’ geplaatst werd: ‘Goed, je mag demonstreren. Maar met je rug tegen de muur. En alleen als je geld hebt dan is de vrijheid niet duur’

 ‘Over de muur’ is voor mij een les in grensoverschrijdend denken geweest. Het feit dat mensen het in hun hoofd haalden (en nog steeds halen) om muren te bouwen om anderen uit te sluiten, komt op mij nog altijd over als een historische denkfout. Hoewel ‘bruggen bouwen’ door de jaren heen een betuttelend imago gekregen heeft, ga ik toch liever voor bruggen dan muren. Alleen op die manier zijn het niet alleen de vogels die van Oost naar West en Noord naar Zuid waar ook ter wereld kunnen vliegen.

Entry filed under: Uncategorized. Tags: .

Oost-Duitsland in de beeldvorming Twee werelden in één stad

2 reacties Add your own

  • 1. Emma  |  juli 7, 2009 om 12:24 pm

    Leuke blog! Wie heeft hem geschreven?

    Beantwoorden
  • 2. Sander (van Rijswijk)  |  juli 30, 2009 om 10:07 pm

    Zus,
    Vanuit een niet zo vrij Soedan waar geen muren om heen staan maar waar Olie bepaalt of je “een vrij leven” mag leiden ben ik blij om te lezen dat Harrie Jekkers dankzij alle pogingen van Papa toch inspiratie heeft opgeleverd..😉

    Goed geschreven!
    X,
    je broer

    Beantwoorden

Geef een reactie

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


juli 2009
M D W D V Z Z
« Jun   Okt »
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  

